Klimatmanifestation #FridaysForFuture

Den 29 november samlades en skara orsabor på Slipstenstorget för att manifestera för klimatet. Politiker från Centern, Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Kristdemokraterna deltog och berättade vad de tänker göra för att kommunen ska följa Agenda 2030.

Det framstod tydligt att klimatet inte har diskuterats tillräckligt i kommunpolitiken! Det är ont om konkreta förbättringsförslag, och eftersom ingen kartläggning har gjorts på utsläpp och energiförbrukning från kommunens egna verksamheter så vet ingen hur utgångsläget är. Kommunpolitikerna lyfte ändå möjligheten att se över hur kommunens fordonspark kan bli fossilfri, möjligheter till utbyggnad av vindkraft och förhoppningen att kollektivtrafiken i vår kommun snart förstärks med tågpendel. Orsa kommun står inför stora investeringar när ett stort nytt vårdboende ska byggas, och där finns möjlighet att välja byggsätt som ger väldigt stora utsläpp med betong, eller att välja trästomme och lokalproducerad träull som isolering med väldigt mycket mindre utsläpp. Orsa är en liten kommun med ett starkt lokalsamhälle i en region full med innovatörer som har pusselbitar till lösningarna på klimatkrisen, till exempel klimatvänlig träbyggnation. Vi tycker det är dags att Orsa kommun kliver fram och tar ledningen i klimatarbetet!

— Information inför evenemanget —

Kl. 15-16 manifesterar vi tillsammans på Slipstenstorget för framtiden och mot konsumtionshetsen.

Representanter från Orsas politiska partier har fått följande inbjudan om att hålla ett kort anförande i samband med manifestationen:

Dessutom: Therese Lindqvist Persson och Alex Tael kryddar med musik!

Kl. 16 går vi sedan till Studiefrämjandets lokal för att fika, samtala och planera för hur vi kan gå vidare med arbetet i klimatfrågan.

Klicka här eller på bilden ovan för att läsa informationsfoldern.

Klicka även på kalenderhändelsen här brevid för ytterligare information.