Friluftslivets år – Utedag med Kyrkbyskolans årskurs 4

Naturskyddföreningen och Korpen i Orsa anordnade den 29 april 2021 en utedag med klass 4 i Kyrkbyskolan i Orsa. Temat för april var Hela Sveriges friluftsdag och i maj Friluftsliv i skyddad natur. Vi kombinerade detta och vandrade i naturreservatet vid Brantudden i Orsa.

17 elever, samt lärare och representanter från Naturskyddsföreningen och Korpen samlades på skolgården där elever och lärare fick information om Friluftslivets år och om aktiviteter i Orsakretsen som passar familjer. Vi pratade om vad som gäller i ett naturreservat. Eleverna fick varsit papper att fylla i vårtecken som de såg. De fick även varsin banan som färdkost. Den 2,5 km vandringen till och genom naturreservatet fram till fågeltornet påbörjades. Det blev flera stopp efter vägen för att titta efter vårtecken och på olika träd och växter och efter fåglar. Vi lyssnade efter vad vi hörde efter vägen i Orsa och när vi var i naturreservatet, vad var skillnaden?

Stigen fram till fågeltornet går i vacker och spännande natur nära Orsasjön och det var spännande att klättra upp i fågeltornet. Innan vi påbörjade vandringen tillbaka fick alla en påse med russin och några chokladbitar.
I slutet av vandringen mötte vi två personer från Korpen som tänt eld och vi lagade mat på muurikkor, ris med olika grönsaker. Det smakade gott efter den långa vandringen. Alla fick sedan pinnbröd att grädda, mycket uppskattat.

Det blev en väldigt lyckad och uppskattad dag. Vi citerar en av lärarnas tackmail:

”Kommer hem från jobbet med en så otroligt härlig känsla. Jag vet att för många av våra barn idag så var det här deras längsta upplevelse ute i skog och natur. Och även om jag fick gå hem med ett barn som var halvt täckt i gegga, blöta skor och plastpåsar och en som gick barfota från Brantudden till Kyrkbyn så var det ändå bara glada miner hela vägen till skolan där vi gick geggiga och med trötta ben. Tack för allt ni fixat från pinnbröd, fikapåsar och lunch till spännande information längs vägen och spännanade uppdrag”