Begäran om reservatsskydd av hotad naturskog längs Unnån

Orsa Naturskyddsförening har som en följd av planer på avverkning begärt av Länsstyrelsen Dalarna att naturskog intill Unnån skyddas. Det handlar närmare bestämt om Unnåns svämskogar inklusive intakt och ej avverkad skog från Hällvasslans utlopp och cirka 2 km uppströms, på båda sidor av ån. Det avverkningshotade objektet som skrivelsen till Länsstyrelsen i första hand avser ligger i nordöstligaste delen av denna sträcka, precis intill Untorpsvägen. Det är en äldre tallskog med rödlistade arter. Dessa blir allt ovanligare i Orsa och längs Unnån finns inte många sådana objekt kvar.

Naturskyddsföreningen anser att alla gamla naturskogar intill Unnån ovillkorligen måste sparas för framtiden. De får inte avverkas.

Ta del av reservatskyddsbegäran här

Läs mer om inventeringsrapporten här