Klimatmanifestation 2018-11-30 #FridaysForFuture

Se bilderna från klimatmanifestationen!

En klimatmanifestation anordnades i Orsa fredagen den 30 november utanför kommunhuset. Syftet var att få kommunen att ta beslut för att uppnå Parisavtalet med högst 1,5 grads uppvärmning. Utifrån IPCC, FN, är det glasklart att vi måste agera nu och att det behövs politisk handlingskraft.

I samband med manifestationen i Orsa tog kommunalrådet Mikael Thalin emot ett medborgarförslag med uppmaning att Orsa kommun ska ta beslut för att uppnå Parisavtalet. Närmare 100 personer har skrivit under förslaget.

Therese och Alex spelade och sjöng och det bjöds på varm glögg, saft och pepparkakor.

Klimatmanifestationen var en del i en nationell klimataktion utifrån 15-åriga Greta Thunberg. Hon har sedan före valet suttit utanför riksdagshuset för att få politiker att ta klimatförändringarna på allvar. Hennes budskap har spridit sig över stora delar av världen och har även uppmärksammats av FN:s generalsekreterare Antonio Guterres.

Se även Orsa kommuns hemsida om manifestationen.

dav

— Text inför evenemanget —

Hej!

Det kommer att bli en klimatmanifestation utanför Orsa kommunhus fredag den 30 november kl 12.00-16.00. Det är utifrån Greta Thunbergs klimataktioner utanför riksdagen som spridit sig inom Sverige och till flera andra läder i världen. Uppmaningen är att nå 1,5 graders målet och att följa Paris avtalet. Se medborgarförslaget. Den 30/11 samordnas klimataktionen i hela Sverige av KlimatSverige där föreningar och enskilda personer ingår. Naturskyddsföreningen i Orsa står som arrangör.

Den som vill underteckna medborgarförslaget får maila mig så skriver jag under med respektive namn, mailadress och ort. Jag kommer att skicka in förslaget till Orsa kommun.

Sprid till så många som möjligt. Ju fler som kommer och skriver under desto större tyngd, gäller både enskilda personer och föreningar. Det gäller våra barns och barnbarns framtid!

Läs mer under länken i kalendern här intill.

Vänligen Birgitta Blomberg Quintino