Enkätsvar från partierna inför valet 2022!

Lindänget, maj 2022 Fotograf: Jenny Olsson

Naturskyddsföreningen Orsa har inför valet skickat ut en enkät till kommunpolitikerna. Enkäten handlar om ekologisk mat, jordbruk, strandskydd, väg 45, transporter, skog, Koppången, byggande och ett fossilfritt Orsa. Full pott (nio av nio) ja-svar med glada smileys fick KD. På andra plats kom M och V med åtta vardera. Därefter kom MP med sju, S med sex och C med fem glada smileys. L hade fyra och SD två glada smileys. Flest antal ledsna 🙁 smileys hade SD med hela sju.
– Totalt sett utifrån enbart dessa svar avser Orsas politiker att bedriva en miljövänligare politik nu och framöver än utifrån motsvarande enkät 2014, säger Ingegerd Kaptens. Det är ett kliv framåt, men det är bråttom att göra mer för klimat och miljö. En fråga där full politisk enighet råder är att kommunen ska ställa krav på lokalproducerad mat vid upphandlingar och att verka för miljösmart byggande. V, MP och M vill att Koppången ska bli nationalpark medan övriga är emot. C och SD tycker inte att större hänsyn behöver tas till naturvärden i skogsbruket. De flesta partierna nämner solenergi, elbilar och pendeltågstrafik mellan Orsa och Mora som viktiga frågor.

Läs sammanställningen av enkäten och enkätsvaren här:

Valenkät 2022 Naturskyddsföreningen Orsa sammanställd text

Sammanställning enkätsvar partier 2022 Naturskyddsföreningen Orsa