Roland Öjeskog – Årets Eldsjäl inom Orsa kommuns föreningsliv 2019!

Uppdatering: Läs även Orsasajtens intervju med Roland, med anledning av utmärkelsen!

Orsakretsens medlemmar kan glädjas åt, och inspireras av, att föreningens trotjänare Roland Öjeskog har fått emottaga Orsa kommuns utmärkelse ”Årets Eldsjäl” för 2019!

Bild: Roland Öjeskog på kommunstyrelsens utskott för samhälles uppvaktning.

Utmärkelsen är en av tre som Orsa kommun årligen tilldelar personer inom kommunens föreningsliv. Klicka här för att läsa mer om dessa utmärkelser inför 2019 års nominering.

Kriterierna, mer specifikt, är enligt ”OK KS 2016/00207”:

”Till Årets Eldsjäl nomineras personer som gör betydelsefulla insatser för föreningen. Personen bär på mycket kunskap, driver föreningen framåt med sitt engagemang och gör det där lilla extra för att föreningen ska fungera. Det kan vara som ledare, styrelsemedlem eller i annat arbete nära knutet till föreningen. Prissumma 7000 kronor.”

Utmärkelsen utdelades på kommunstyrelsens utskott för samhälles sammanträde 2019-12-10. Klicka här för att se kommunens offentliggörande av utmärkelsen.

Bild: Roland berättar mer ingående om sitt arbete i NF:s Orsakrets och i Hällbergs fäbodvänner, för samhällsutskottet och verksamhetsområde samhälles tjänstemän. (Alla är inte i bild.)

Pristagaren utsågs, utifrån sju nomineringar av sex personer, på ett utskottssammanträde redan 2019-08-27, men offentliggjordes inte förrän i samband med utdelningen. Här finns protokollet (med den utnämndes namn maskerat).

I samband med denna tilldragelse förtjänar också Ewa Andersson en stor eloge, eftersom det var hon som med sin fina beskrivning nominerade Roland:

Klicka på dokumentet för högre upplösning.

Orsakretsens styrelse gratulerar dig Roland till en välförtjänt utmärkelse och tackar för ditt engagemang och det värdefulla arbete du utför!

Kommentera

1 thoughts on “Roland Öjeskog – Årets Eldsjäl inom Orsa kommuns föreningsliv 2019!

1. Så välförtjänt och roligt! Har skickat in förslaget i flera år, först i Naturskyddsföreningens namn, men provade sedan med att skicka som privatperson i år. /Ewa