Naturutflykt till Unnåns svämskog 2019-06-15

Vi vandrar längs Unnåns svämskogar i trakten av Jäsbäckens utlopp under ledning av Peter Turander och Bengt Oldhammer. Vi tittar på växter och lyssnar på fåglar. Det blir fika intill ån.

I fjol inventerades svämskogarna längs Unnån och inventeringsrapporten kommer att delas ut till den som är intresserad. Läs mer om inventeringen här: Unik naturinventering utförd i Orsa

Unnån kan bäst beskrivas som en lång oas i ett hårt skogsbrukat landskap. Den har kontakt med naturskogarna i norra Orsa och Mora där fem stora naturreservat ligger i avrinningsområdet – Våmhuskölen, Anjosvarden, Stopån, Tjåberget och Näcksjövarden. Som spridningskorridor och miljö för den biologiska mångfalden har Unnån få motsvarigheter i Dalarna, ja den torde vara unik för Sverige. Unnån är ett praktexempel på det som i myndighetssammanhang kallas grön infrastruktur. Därmed också sagt att skydd av en spridningskorridor med kantzoner längs vattendrag som Unnån är en självklarhet om Sverige som nation ska kunna bevara den biologiska mångfalden.

Klicka på aktiviteten i kalendern här bredvid för mer information.

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *